Het business model van de corona-industrie: elkaar helpen

Het coronavirus zorgt ervoor dat het bedrijfsleven stil valt. Maar bedrijvigheid is er meer dan ooit. Iedereen is naarstig op zoek naar de beste manier van werken in deze nieuwe omstandigheden. Bedrijven reorganiseren, herdenken en doen alles om ontslagen te vermijden. Tegelijk komen er continu nieuwe invalshoeken en ideeën om dingen toch gedaan te krijgen. ‘Union fait la force’, want meer dan ooit tonen bedrijven enorm veel goodwill en solidariteit.  Door het delen van technologische ervaringen en inzichten bijvoorbeeld. En nu we allemaal de technologische tools moeten vinden voor onze specifieke organisaties, is openheid enorm welkom. 

Nog een merkwaardige trend is dat er veel bedrijven zijn die zich verbazend snel weten aan te passen. Sterker zelfs: er zijn er veel die zich weten in te zetten voor de zorgsector. Om te helpen, en zo wie weet ook zelf geholpen te zijn.

Het zijn vreemde en moeilijke tijden, maar tegelijk ook boeiende tijden. 

Mijn bedrijf is jouw bedrijf.

Concurrentie vervaagt in tijden zoals deze. Dat bewijst de houding van heel wat bedrijven die elkaar uit de nood willen helpen.

Webapplicatie-ontwikkelaar Wieni doet dat heel eenvoudig door hun interne corona-richtlijnen publiek te maken op hun website. Het bedrijf is wel al voorzien op telewerken, maar dit is nog iets anders. Het blijft improviseren, dus hun richtlijnen zijn constant in beweging. Die interne richtlijnen deelt Wieni nu publiek vanuit de gedachte dat we in deze periode veel van elkaar kunnen leren. Je vindt ze hier terug.

Ook ongebruikte infrastructuur kan andere bedrijven helpen. Zo stelt Barco zijn virtuele klaslokalen ter beschikking van iedereen die ze nodig heeft. Doordat reizen buiten Europa tijdelijk is verboden kunnen er op deze manier toch nog cursussen of trainingen worden gegeven in het buitenland.

De nuttige kant van niks te doen hebben.

Er zijn heel wat mensen en bedrijven in de bres gesprongen om het nijpend tekort aan mondmaskers in te dijken. Het gevolg is dat andere bedrijven en overheden op hun beurt helpen bij de verspreiding ervan.

En zo komen er steeds nieuwe initiatieven tot leven die de zorgsector slim ondersteunen.

Door de grote hoeveelheid zieken kampen ziekenhuizen en apotheken met heel wat tekorten, waaronder ontsmettingsalcohol. Maar nu wil het lukken dat heel wat Belgische bedrijven perfect in staat zijn om dat te produceren: onze stokerijen en brouwerijen. Om dat mogelijk te maken heeft de Algemene Administratie Douane en Accijnzen de vergunningsregels zelfs versoepeld.

Stokerij Rubbens maakt nu in plaats van gin en jenever 10.000 liter medische alcohol per dag. Filliers Distillery en stokerij De Moor verkopen hun ethylalcohol aan de zorgsector.

Wil jij ook je steentje bijdragen als stokerij?
Dien dan een aanvraag in bij het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproblemen.

Elkaar helpen kan dus op heel verschillende manieren, heb jij tips of diensten die je kan aanbieden aan andere bedrijven? Op Facebook vindt heel wat groepen zoals deze waarin die per sector verzameld worden.

Categorie:
x