Deel je vakkennis in een online cursus

Veel ondernemers rekenen in deze periode meer dan ooit op hun online tools zoals een webshop. Maar niet elk bedrijf heeft zo’n online activiteit. Een online cursus organiseren is iets dat kan helpen om de komende periode te overbruggen.

Cursus? Waarover dan?

Over alles waar jij zelf heel goed in bent, of dat nu grafisch vormgeven is, boekhouden of sporten zoals yoga en fitness. Zolang je het andere mensen kan aanleren via videolessen en oefeningen.

Waar laat ik mijn online cursus doorgaan?

Dat kan eenvoudig via Instagram. Je maakt dan een nieuw privéprofiel aan voor je bedrijf waarin je via Instagram Stories of Instagram TV je videolessen deelt. Alleen wie betaalt om jouw lessen te volgen, laat je dan toe op dat account.

Het leuke aan Instagram is dat je deelnemers kunnen reageren op je berichten. Via Instagram Live kunnen ze zelfs met jou en elkaar communiceren en … het is helemaal gratis!

Hoe verkoop ik tickets voor mijn cursus?

Via Eventbrite of Plug & Pay kan je tickets aanmaken voor je cursus.

Eventbrite rekent 3% + €0,49 aan per verkocht ticket. Je klanten kunnen betalen met een kredietkaart of via iDEAL.

Plug & Pay werkt met een abonnement van €49 per maand. Je klanten kunnen hier ook met Bancontact betalen.

Hoe maak ik mijn cursus?

Eens je de inhoud van je cursus hebt bepaald, verdeel je die onder in modules. Zo kan je elke dag een module aan je Instagram-account toevoegen. Een goeie cursus duurt zo’n 5 à 7 dagen. Minder dan 5 dagen is niet echt waardevol, meer dan 7 dagen schrikt dan weer af.

Neem je lessen op, per module, in verticale video’s. Dat kan perfect met je smartphone. Zo kan je elke dag een video delen op je Instagram-account via Instagram Stories of IGTV.

Ook je Instagram-posts kan je van je cursus laten deel uitmaken. Per module kan je bijvoorbeeld een post plaatsen waar je oefeningen geeft of deelnemers vragen stelt over de les.

De cursus gaat live.

Iedereen die zich inschreef voor de cursus, en heeft betaald, stuur je een e-mail met je Instagram-account. Ze moeten dan nog even een volgverzoek in dienen.

Op de startdag van je cursus zet je een eerste module live via Instagram Stories of IGTV en eventueel je eerste post waarop je deelnemers kunnen reageren met vragen. Nadien accepteer je alle volgverzoeken.

Vanaf nu voeg je elke dag een nieuwe module toe. Zodra de laatste module live staat, kan je nog een Instagram Live organiseren waar je alle vragen die tijdens de week werden gesteld kan beantwoorden.

Laat de hele cursus zeker nog een maand online staan. Zo heeft iedereen de tijd om ze op eigen tempo te verwerken. Daarna verwijder je alle volgers.

That’s it!

Ben je op zoek naar nog meer oplossingen voor je zaak?
Neem dan eens een kijkje op De Digitale Versnelling

Categorie:
x